Installation view

Installation view

Schau, 2022
Acrylic on canvas
100 x 140 cm

Kinderspiel, 2022
Acrylic on canvas
100 x 140 cm

Installation view

Installation view

Ensemble, 2022
Acrylic on canvas
150 x 200 cm

Nō – West, 2022
Acrylic on canvas
50 x 70 cm

Installation view

Jagd, 2022
Acrylic on canvas
150 x 200 cm

Installation view

Drehbuch, 2022
Acrylic on canvas, cardboard and paper
ca. 600 x 5 cm
(Tripod: wood, metal
ca. 70 x 30 cm)

Installation view


Drehbuch

1916 veröffentlicht Albert Einstein in einem kleinen Manuskript seine Allgemeine Relativitätstheorie. Auch wenn wir diese im speziellen kaum verstehen, beschreibt sie die Naturgesetze von Raum und Zeit in unserer Welt.

1968 beginnt Peter Brook sein Buch „Der leere Raum“, mit dem Satz: „Ich kann jeden leeren Raum nehmen und ihn eine nackte Bühne nennen. Eine Person geht über die Bühne, eine andere sieht ihr dabei zu. Mehr braucht es nicht“.

Manuskript und Buch sind zerlegt, die Blätter aneinander aufgereiht und mit zwei bemalten Leinwandstreifen zu einem Strick gedreht, der als „Drehbuch“ durch die Ausstellung führt.

Die Texte über Physik und Theater sind nur der theoretische Rahmen. Die bühnenschwarzen Bilder, in denen sich Figuren aus farbigen Maserungen in Szene setzen und durch Lichteinfall und Schattierung Perspektive und Raum vorspielen, sind frei daran angelehnt.

Zeit ist immer.

J. Zehrer

Galerie Christine Mayer, München, Januar 2022


Screenplay

In 1916, Albert Einstein published his General Theory of Relativity as a short manuscript. Even though we may barely understand his theory, it offers an explanation of the natural laws of space and time that form our world.

In 1968, Peter Brook begins his book “Empty Space” with the sentence: “I can take any empty space and call it a bare stage. A man walks across this empty space whilst someone else is watching him, and this is all that is needed for an act of theatre to be engaged.”

Manuscript and book are disassembled, the sheets lined up and twisted into a rope with two painted strips of canvas, leading through the exhibition as a kind of “screenplay”.

The texts about physics and theatre, however, merely provide the theoretical framework. Loosely based on this, the pictures themselves, stage-black, feature figures composed of coloured textures that set the scene and act out perspective and spatiality by means of light and shadow.

There is always time.

J. Zehrer

Galerie Christine Mayer, München, Januar 2022

Translated by Jennifer Leetsch