Johanna Klingler


gemeinsame Körper

gemeinsame Körper ist die erste Einzelausstellung von Johanna Klingler in der Galerie Christine Mayer. Der Ausstellungstitel lässt eine Vielzahl von Lesarten zu. Körper lässt sich ontologisch oder prozessual begreifen, als soziales Gefüge, Werk oder im biologischen Sinn als die in Erscheinung tretende Gestalt eines Lebewesens, durch die es von seiner Umgebung abgesetzt ist. 

Gemeinsam entgegnet dem von seiner Umgebung abgesetzten einen umgänglichen, dialogbereiten, ja vertrauten Körper. Umgang suggeriert Respekt vor den Grenzen des Gegenübers, ein Dialog den Signalaustausch. Doch gemeinsam reicht weiter, greift tiefer, verwischt Grenzen, verschlingt…? 

Miss X claims that she has lost her brain, nerves, chest, stomach and bowels. All she has left is the skin and bones of the disorganised body.[i]

Die Körper, denen man in der Ausstellung begegnet sind zum einen gemalte Bildsujets aus der unmittelbaren Umgebung der Künstlerin, zum anderen Bildträger und „[…] Oberfläche[n], auf der die gesamte Produktion aufgezeichnet wird, woraufhin der gesamte Prozess von dieser Aufzeichnungsfläche auszugehen scheint.[ii]

Klinglers Malereien halten den Moment des Blick/Gegenblick fest, zeichnen ihren Körperabdruck auf und werten ihre Präsenz aus. Die Malerei wird auf ihre Materialität zurückgeworfen und erweist sich dadurch als Betriebssystem, und zugleich als visuelle wie kritische Erfahrung. 

Als gute Mutter (2024) malt Johanna Klingler, wenn sie Zeit dafür schafft – da zwischen. Die Malerei auf Büttenpapier verdeutlicht die Suggestion des Ausstellungstitels. Im Motiv – ein von einer Iris umkränztes Selbstporträt – erinnert lediglich ein Lichtpunkt, der ein Lacuna in die Vertrautheit frisst und das Kopfbild teils freistellt, an das voneinander-abgesetzt-Sein der beiden Körper. Des Kindes Augapfel – wie alle konvexen Spiegelkörper – eignet sich nur bedingt für eine affirmative Selbstbetrachtung, da dieser nicht nur die Erkenntnis des Abgesetzt-Seins erzeugt, sondern dieser eine komische Verzerrung zufügt. Die Selbst-/Betrachtung führt zum Moment der Krise des Selbst und des Gemeinsamen. 

Als „gute Mutter“ fühlt man diese und teilt den Tag in ein Register mehr oder weniger scharf umrissener Felder, legt Infrastrukturen an, durch die man in einem Zustand ständiger Reflexion navigiert. Und, als Bindewort weitgehend unsichtbar, definiert Beziehungen. Wie gemeinsam agiert und insofern subversiv, da es soziale und materielle Maximen der Moderne, wie z.B. den Vorrang einer Ontologie von Entitäten und Substanzen gegenüber Beziehungen, entweder/oder anstelle sowohl/als auch, in Frage stellt.[iii]

I don’t want anything, I’m made of nothing. I hoped to wake in the morning without desires.[iv]

Was ich in Elena Ferrantes Zitat erkenne, ist der Wunsch nach einem Medium, das in Auseinandersetzung mit der schreibenden oder malenden Person in dieser etwas schwinden und abnehmen lässt. Leert Malerei die Wunschmaschine, oder ist Malerei selbst eine Art Organloser Körper, dessen Oberfläche den gesamten Prozess der Verlangensproduktion aufzeichnet, so nimmt sie der Malenden etwas ab.[v]

gemeinsame Körper ist eine Malereiausstellung und Malerei ein Lehrbuchbeispiel eines von seiner Umgebung abgesetzten Körpers. Von dieser abgesetzt zu sein bedingt ihren Warencharakter und lässt sie durch die Hintertür auf den Markt des Gemeinsamen treten. Doch gleichzeitig insistiert Johanna Klinglers Ausstellung auf der Unbedingtheit einer nicht von ihrer Umgebung abgesetzten Praxis und der Gegenwart gemeinsamer Körper. 

Jakob Forster


[i] Gilles Deleuze and Félix Guattari, “How to Make Yourself a Body without Organs,” Polysexuality, Semiotext(e) 10 (1981), 266.

[ii] Gilles Deleuze, Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, 1977, 29. 

[iii] Heather M. Davis, Plastic Matter, 2022, 25.

[iv] Elena Ferrante, The Neapolitan Novels, Boxed Set, 2015, 401.

[v] Gilles Deleuze, Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, 1977, 30.


gemeinsame Körper

gemeinsame Körper is Johanna Klingler’s first solo exhibition at Galerie Christine Mayer. The title invites a multitude of interpretations. Körper (German for ‘body’) can be understood ontologically or in terms of process – as a social structure, a body of work, or, in a biological sense, as the manifested physical form of a living being, the thing that sets it apart from its surroundings.

Gemeinsam (‘common’ or ‘shared’), on the other hand, challenges the notion of apartness, suggesting bodies that are accessible, prone to dialogue, even familiar. The word interaction implies respect for boundaries. Dialogue signals an exchange of ideas. And yet shared goes further, delves deeper, blurs boundaries… devours?

Miss X claims that she has lost her brain, nerves, chest, stomach and bowels. All she has left is the skin and bones of the disorganised body.[i]

The bodies we encounter in this exhibition are, on the one hand, painted motifs taken from the artist’s immediate environment, and, on the other, the supports and ‘[…] surface[s] where all production is recorded, whereupon the entire process appears to emanate from this recording surface’. [ii]
Klingler’s paintings capture the moment of the gaze/counter-gaze, record its embodied traces and assess their presence. Painting is thrown back to the level of its materiality to reveal itself as an operating system – simultaneously as an experience that is at once visual and critical.

As a good mother, Klingler paints when she makes time for it – in the moments in-between. Painted on handmade paper, the work Als gute Mutter (‘As a Good Mother’, 2024) underscores themes suggested by the exhibition’s title. In the composition – a self-portrait encircled by an iris – a single point of light disrupts the sense of familiarity, creating a lacuna that partially isolates the head from the rest of the image and hints at the separation of two bodies. The child’s eyeball, like all convex mirrors, resists straightforward self-affirmation. Instead, it generates an awareness of separation while adding a layer of comic distortion. This act of self-reflection/observation leads to a moment of crisis, where both the coherence of the self and the notion of the common are destabilised.

A “good mother” senses this and divides the day into a series of more or less clearly defined areas, creates infrastructures through which one navigates in a state of constant reflection. And, largely invisible as a linking word, defines relationships. Like commonand is subversive to the extent that it questions the social and material maxims of modernity, including i.e. the priority of an ontology of entities or substance over relationships, of either/or over both/and.[iii]

I don’t want anything, I’m made of nothing. I hoped to wake in the morning without desires.[iv]

What I see in Elena Ferrante’s quote is the desire for a medium that, through its interaction with the writer or painter, allows something to fade and recede into it. Does painting empty the desiring-machine, or is painting itself a kind of body without organs, one whose surface records the entire process of desiring-productionand in so doing releases the painter from something?[v]

gemeinsame Körper is a painting exhibition, and painting is a textbook example of a body apart from its surroundings. Apartness from its surroundings conditions its commodity character and allows it to enter the market of the shared or collective through the back door. At the same time, Johanna Klingler’s show insists on the unconditionality of a practice that is precisely not separated from its surroundings – and on the presence of shared bodies.

Jakob Forster


[i] Gilles Deleuze and Félix Guattari, “How to Make Yourself a Body without Organs,” Polysexuality, Semiotext(e) 10 (1981), 266.

[ii] Gilles Deleuze, Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, 1977, 29.

[iii] Heather M. Davis, Plastic Matter, 2022, 25.

[iv] Elena Ferrante, The Neapolitan Novels, Boxed Set, 2015, 401.

[v] Gilles Deleuze, Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, 1977, 30.

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